ویزای استارتاپ کانادا

مهاجرت به کانادا از طریق استارت آپ

اگر تصمیم گرفته‌اید آینده‌ی روشنی برای خود و عزیزانتان رقم بزنید، مهاجرت به کشور کانادا می‌تواند یکی از گزینه‌های عالی برای تحقق این رویا باشد. شاید از خودتان بپرسید چرا کانادا؟

از نظر سازمان‌هایی مثل CEOWORLD Magazine، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) و فوربز، کانادا یکی از بهترین کشورها جهت راه‌اندازی استارتاپ و توسعه کسب و کار است. کشور کانادا از جمله مقاصد اصلی مهاجرت برای افراد خلاق و حرفه‌ای است. اگر ایده‌های نو و خلاقانه‌ای جهت توسعه کسب و کار نوین خود در کشور کانادا دارید، برنامه‌ی ویزای استارتاپ کانادا می‌تواند به شما در تحقق آرزوهایتان کمک کند و در ابعاد وسیعی از طرح‌های تجاری شما حمایت کند.

کشور کانادا به دلیل ثبات اقتصادی، بازار رو به رشد، تأمین زیرساخت‌های کارآفرینی، سرمایه‌گذاری در نیروی کار متخصص و پیشرفت در تحقیق و توسعه، یکی از محبوب‌ترین کشورها در زمینه‌ی مهاجرت برای کارآفرینان است؛ پس اگر به دنبال مهاجرتی دائم و مطمئن به کشوری آینده‌دار هستید تا رفاه و آسایش خود و خانواده‌تان را تأمین کنید، کانادا بستری مناسب و امن جهت این اقدام به حساب می‌آید.

استارت آپ ویزا کانادا

مسیرهای بسیاری برای مهاجرت به کانادا از طریق سرمایه‌گذاری وجود دارد که یکی از برترین آن‌ها اخذ ویزای استارتاپ کانادا است. برای دریافت ویزای استارتاپ کانادا (Start-up) و اقامت دائم این کشور، باید به فکر کارآفرینی و ایجاد شغل در کشور کانادا باشید. در روش استارتاپ ویزا، متقاضی از همان ابتدای ورود به کانادا می‌تواند اقامت دائم کانادا را دریافت کند؛ حتی همراهان و اعضای خانواده او هم می‌توانند از همان ابتدا اقامت دائم بگیرند و پس از 3 سال متقاضی می‌تواند برای تابعیت و پاسپورت کانادا اقدام کند.

ویزای استارتاپ کانادا به منظور توسعه کشور کانادا در زمینه جذب و راه‌اندازی استارتاپ‌ها ایجاد شده و شما از این راه می‌توانید با نگاهی روشن و پرامید در مسیر مهاجرت و اقامت دائم در این کشور گام بردارید. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا با ویژگی‌های این ویزا، شرایط و نحوه دریافت آن آشنا شوید.

برای کسب ویزا با روش راه‌اندازی کسب و کار خلاقانه در کشور کانادا باید ایده تجاری شما دارای چند ویژگی اصلی باشد:

  1. نوآورانه و دارای خلاقیت باشد.
  2. دارای قابلیت ایجاد شغل و درآمدزایی در کشور کانادا باشد.
  3. قابلیت رقابت در بازار جهانی و سایر رقبا را داشته باشد.
  4. مشکلی را حل کند و سبب پیشرفت در حوزه تخصصی خود شود.

طرح‌های تجاری که به این منظور در جهت راه‌اندازی استارتاپ‌ها ارائه می‌شود، باید توسط یکی از سازمان‌های مورد تأیید اداره مهاجرت کانادا مورد حمایت قرار بگیرد. اگر شما دارای اختراع یا طرح خلاقانه‌‌ای جهت ایجاد یک کسب و کار نوین هستید، می‌توانید آن را در کانادا به صورت یک استارت آپ اجرا کنید و از طریق سرمایه‌گذاری در این راهکار، اقامت دائم کشور کانادا را به دست آورید.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای استارت آپ کانادا

از جمله مدارکی که جهت دریافت ویزای استارتاپ کانادا به آن‌ها نیاز دارید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرینت صفحه چک لیست مدارک (باید امضا کنید).
  • مدرک زبان (انگلیسی یا فرانسه)
  • نامه حمایت (Letter of support) یکی از سازمان‌های سرمایه‌گذار مورد تایید اداره مهاجرت کانادا از استارتاپ شما
  • مدرکی که تمکن مالی شما را نشان می دهد (مثل تاییدیه بانکی)
  • گواهی سلامت
  • گواهی سوپیشینه
  • پاسپورت
  • دو قطعه عکس برای هر نفر (که یک قطعه باید پشت نویسی شده باشد)
  • تاییدیه پرداخت هزینه ویزا (بعد از پرداخت آنلاین باید از پرداخت خود پرینت بگیرید).
  • شناسنامه
  • سند ازدواج (در صورت وجود)
  • شناسنامه فرزندان (در صورت وجود)

شرایط متقاضی ویزای استارت آپ کانادا

شرایط متقاضی جهت کسب ویزای استارتاپ کانادا و فرصت مهاجرت به این کشور پرطرفدار، شامل موارد زیر می‌شود:

1- داشتن یک ایده تجاری خلاقانه و جدید جهت راه اندازی کسب و کار

در راه‌اندازی این کسب و کار تمام بنیان‌گزاران آن باید حداقل ۵۰ درصد سهام آن را در اختیار داشته باشند. توجه کنید حداکثر پنج نفرمی‌توانند برای راه اندازی یک کسب و کار با یک ایده‌ی واحد درخواست ویزا کنند که از میان آن‌ها یک نفر یا بیشتر به عنوان عضو کلیدی معرفی می‌شود. اگر هر کدام از اعضای تیم نیز از درخواست خود انصراف دهند یا در مرحله‌ای از پروسه‌ی دریافت ویزا رد شوند، پرونده سایر افراد گروه نیز بسته می‌شود پس بهتر است؛ تمامی اعضا شرایط لازم جهت دریافت ویزا را داشته باشند. به یاد داشته باشید هر کدام از متقاضیان باید 10٪ یا بیشتر از حق رای متصل به سهام شرکت را داشته باشند.

توجه داشته باشید که به اعضایی که عضو جدا نشدنی از پروژه استارتاپ هستند، اعضای کلیدی می‌گویند که توسعه ایده‌ی استارتاپی بدون آن‌ها غیر ممکن خواهد بود. اگر پرونده اعضای کلیدی بنا به هر دلیلی رد شد، پرونده سایر افرادی که در تعهد نامه ذکر شده اند، نیز مردود می‌شود.

در ابتدا جمع‌آوری تیمی که تمام شرایط مورد نیاز جهت دریافت ویزای استارتاپی کانادا را داشته باشد، کمی دشوار به نظر می‌رسد و اگر در این راستا نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، استارتاپ فور ویزا در تمامی ساعات شبانه‌روز آماده پاسخگویی به سوالات شما خواهد بود. ما در زمینه تیم‌سازی و تشکیل گروه مناسب جهت دریافت ویزای استارتاپی همراه شما هستیم. 

2- تأمین تمکن و ساپورت مالی برای حدود یک سال زندگی در کانادا

اگر می‌خواهید از طریق دریافت ویزای استارتاپ کانادا به این کشور مهاجرت کنید، نیاز است ثابت کنید که پس از سفر و ورود به کانادا از لحاظ اقتصادی جهت گذران امور زندگی، دچار مشکل نخواهید شد و پول کافی برای تأمین هزینه‌‌های زندگی خود و سایر افراد تحت تکفل خود را قبل از ورود به این کشور فراهم کرده‌اید. مقدار پول مورد نیاز شما جهت ارائه تمکن مالی به تعداد افراد تحت تکفل شما بستگی دارد که این مقدار سالانه توسط اداره مهاجرت کانادا به روز می‌شود.

جدول زیر تمکن مالی مورد نیاز را با توجه به تعداد اعضای خانواده، طبق آخرین به روز رسانی اداره مهاجرت کانادا نشان می‌دهد:

تعداد افراد تحت تکفلتمکن مالی لازم
۱13310دلار کانادا
۲16570دلار کانادا
۳20371 دلار کانادا
۴24733 دلار کانادا
۵28052 دلار کانادا
۶31638 دلار کانادا
۷35224 دلار کانادا
مقدار پول لازم برای هر عضو بیشتر3586 دلار کانادا

این سرمایه می‌تواند در قالب پول نقد، چک، حواله، سهام، اوراق قرضه و سایر موارد و البته مورد تایید کانادا باشد.

بهتر است قبل از مهاجرت به کانادا، هزینه‌های محلی که قصد اقامت و زندگی در آن را دارید، تخمین بزنید. هزینه زندگی بسته به محل اقامت شما در کانادا متفاوت خواهد بود.

3-  کسب مدرک زبان (انگلیسی یا فرانسه) معادل حداقل نمره 5 آزمون آیلتس

برای اثبات مهارت‌های زبانی خود، باید در آزمون زبانی شرکت کنید که توسط اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) مورد تایید باشد. شما باید در یکی از دو آزمون زبان انگلیسی موسسات معتبر (CELPIP G-Test و IELTS) یا یکی از دو آزمون زبان فرانسه (TEF Canada و TCF Canada) شرکت کنید و نتیجه آن را در فرم درخواست خود قرار دهید. در صورت عدم کسب حداقل نمره زبان در یکی از آژانس‌های تایید شده، درخواست شما رد خواهد شد. در نهایت در هر آزمونی که شرکت می‌کنید، باید حداقل سطح معیار زبان کانادایی (CLB) را در هر چهار مهارت به زبان انگلیسی یا فرانسوی دارا باشید و حداقل نمره 5 را در آن کسب کنید.

  • آزمون آیلتس

یکی از آزمون های رایج برای دریافت ویزای استارتاپ کانادا آزمون آیلتس است.
شما در آزمون آیلتس با دو گزینه برای بخش‌های ریدینگ و رایتینگ مواجه خواهید شد: «آموزش عمومی» و «آکادمیک»، که شما باید گزینه “General Training” را انتخاب کنید.

در این آزمون نمره آیلتس برای مهاجرت به کانادا به شکل چهار مهارت ریدینگ، لیسنینگ، رایتینگ و اسپیکینگ (خواندن،گوش کردن، نوشتن، صحبت کردن) باید معادل با سطح ۵ استاندارد سی ال بی باشد. سی ال بی معیاری است که اداره مهاجرت کانادا برای سنجیدن توانایی اقدام‌کنندگان مهاجرت به کانادا از آن استفاده می‌کند. سی ال بی دوازده سطح دارد؛ که گرفتن نمره آیلتس برای استارتاپ کانادا برابر با سطح ۵ سی ال است. مدت اعتبار مدرک زبان آیلتس تا دو سال است و اگر از مدت آن گذشته باشد، قابل قبول نیست.

  • سطح بندی سی ال بی براساس آزمون آیلتس:
سطح اس‌ال‌بیشنیداریخواندننوشتاریگفتاری
۹ و بالاتر۸.۰ – ۹.۰۷.۰ – ۹.۰۷.۰ – ۹.۰۷.۰ – ۹.۰
۸۷.۵۶.۵۶.۵۶.۵
۷۶.۰۶.۰۶.۰۶.۰
۶۵.۵۵.۰۵.۵۵.۵
۵۵.۰۴.۰۵.۰۵.۰
۴۴.۵۳.۵۴.۰۴.۰

توجه: یک کپی از نتایج آزمون زبان خود را به عنوان سوابق خود نگه دارید؛ همچنین می توانید از نتایج این آزمون برای اثبات سطح زبان خود در صورت تأیید مهاجرت استفاده کنید و سپس برای شهروند شدن درخواست دهید.

توجه داشته باشید، متقاضیانی که قصد اقدام از طریق ویزای استارتاپ کانادا را دارند، باید مدرک زبان خود را از مراکز مورد تایید اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی (IRCC) دریافت نمایند و به درخواست خود آن را ثبت نمایند.

4- دریافت نامه حمایت از یک گروه سرمایه‌گذاری در کانادا که مورد تأیید برنامه ویزای استارتاپ باشد.

جهت دریافت ویزای استارتاپ کانادا نیاز است شما ایده‌ی تجاری نوآورانه‌ی خود را به یکی از سازمان‌های سرمایه‌گذار مورد تایید اداره مهاجرت کانادا ارائه دهید؛ در صورت حمایت یکی از این سازمان‌ها از ایده‌ی شما، یک نامه حمایت یا Letter of support از آن مجموعه برای شما ارسال می‌شود که این نامه یکی از مدارک مورد نیاز جهت ارائه به اداره مهاجرت کانادا در زمان اپلای از طریق این ویزا است. اگر نامه پشتیبانی در مدارک شما موجود نباشد، درخواست شما رد خواهد شد و نمی‌توانید ویزای استارتاپ کانادا را بگیرید.

توجه داشته باشید، شرکتی که نامه ساپورت را به شما داده، همزمان نامه‌ای یا عنوان گواهینامه تعهد در برنامه استارتاپ کانادا یا Commitment certificate را برای اداره مهاجرت ارسال می‌کند و در آن اعضای گروه طرح مورد نظر را اطلاع می‌دهند. این گواهینامه شامل اطلاعاتی در خصوص توافق بین متقاضی و سازمان سرمایه‌گذار است.

برای گرفتن نامه ساپورت باید با سرمایه‌گذاران ارتباط برقرار کرده و طرح تجاری خود را به آن‌ها ارائه دهید. بعضی از آن‌ها ممکن است از شما بخواهند به‌صورت حضوری به کانادا رفته و ایده تجاری خود را ارائه دهید و برخی دیگر هم ممکن است به ارائه مجازی طرح اکتفا کنند. درهر صورت، بیزینس پلن شما مورد بررسی قرلر گرفته و درصورتی که شانس موفقیت آن بالا باشد یا ایده اولیه آن جذاب و پرسود شناسایی شود، شرکت سرمایه‌گذار در آن سرمایه‌گذاری می‌کند. اگر در این امر احتیاج به راهنمایی داشتید، تیم استارتاپ ویزا همراه شما خواهد بود.

سازمان‌های مورد تایید اداره مهاجرت کانادا برای ویزای استارت آپ

اگر متقاضیان دریافت استارتاپ ویزای کانادا از حداقل شرایط لازم برای راه‌اندازی یک کسب و کار مطابق با ویژگی‌های مطرح شده در این برنامه، برخوردار باشند، امکان مهاجرت به این کشور و گسترش کسب و کارشان را با سرمایه گذاری و حمایت دولت کانادا به دست می‌آورند و در سطح جهانی پیشرفت می‌کنند. جهت تأمین حمایت‌ها و سرمایه‌های مورد نیاز جهت توسعه و رونق استارتاپ‌ها، دولت کانادا سازمان‌ها و مجموعه‌هایی را معرفی کرده که در زمینه‌ی انواع استارتاپ متخصص هستند و شرایط افراد متقاضی اقامت کانادا از طریق استارتاپ را بررسی می‌کنند.

این گروه‌های سرمایه‌گذار توسط دولت کانادا به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  1. صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطر پذیر  (Venture capital funds)
  2. گروه‌های سرمایه گذاری انجل  (Angel investor groups)
  3. اینکوبیتورهای تجاری (Business incubators)

صندوق سرمایه‌گذاری خطر پذیر  (Venture capital funs)

این سازمان در استارتاپ‌های در حال رشد، سرمایه گذاری‌های بزرگ و قابل توجهی انجام می‌دهند و حداقل به میزان 200000 دلار کانادا بر پروژه شما سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این مراکز باید اطمینان پیدا کنند که کسب و کار مورد نظر، تا حدودی جواب خودش را پس داده و اکنون فقط نیاز به یک کمک مالی دارد تا توسعه پیدا کند. در صورتی که به دنبال جذب سرمایه از سوی آن‌ها هستید، نباید ایده‌ای که برای سال‌ها در ذهن خود داشتید را به آن‌ها ارائه کنید. چرا که این ایده، باید تا حدی عملی هم شده باشد. این مراکز از همان ابتدا، رکورد فروش کسب و کارتان را جویا می‌شوند و معمولا به دنبال ایده‌هایی هستند که پتانسیل فروش یا تولید چند میلیون دلار دارند.

لیست صندوق‌های خطر پذیر کانادا

سرمایه گذار فرشته (Angel investor)

این مجموعه سرمایه‌گذاری‌های کوچک انجام می‌دهد و جهت توسعه کسب و کارهای نوپا سرمایه‌گذاری می‌کند و شما با حمایت آن‌ها حداقل 75000 هزار دلار برای ایده تجاری خود سرمایه به دست می‌آورید. انجل‌ها می‌توانند سرمایه‌گذاران شخصی و یا شرکت‌های متوسطی باشند که شرایط نسبتا راحت‌تری از ونچرها دارند. انجل‌ها معمولا در قبال دریافت درصدی از سهام شرکت مورد نظرشان که روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند، مبلغی را برای توسعه‌ی آن در نظر می گیرند تا پیشنهاد کنند.

لیست گروه‌های سرمایه‌گذاری فرشته کانادا

انکوباتور تجاری (Business incubator)

این سازمان متخصص در راستای کمک به انواع استارتاپ‌ها عمل می‌کند و از اجرایی شدن و رشد بیزینس‌ها حمایت می‌کند. اینکیوبیتر برای مدت کوتاهی شرایط را برای سود آوری یک استارت آپ ایجاد می‌کند تا زمانی که آن کسب و کار به نتیجه برسد. اگر یکی از این مراکز رشد از استارتاپ شما حمایت کند، نیازی به تامین سرمایه اولیه نیست اما شما باید در یکی از برنامه های آموزشی آن‌ها پذیرفته شوید.

این مراکز اطلاعات کاربردی و مفیدی (بر اساس بازار کار کانادا) در مورد نحوه‌ی شروع و رشد کسب و کار به مالکان آن‌ها می‌دهند و همچنین، آموزش های کاربردی دیگری هم جهت افزایش سرمایه و راه‌های انجام این کار ارائه می‌دهند. یکی دیگر از نقش‌های اینکیوبیتر‌ها، منتورشیپ یا نظارت است که روند رشد شرکت‌ها از ابتدای فعالیتشان تاکنون را بررسی می‌کنند و سپس،‌ راهکارهایی جهت توسعه‌ی آن‌ها در اختیارشان قرار می‌دهند.

لیست مراکز پرورش کسب و کار انکوباتور کانادا

میزان سهام درخواست شده از طرف هر یک از این مراکز سرمایه گذاری و قوانین آن‌ها با هم متفاوت است و نمی‌توان یک طرح کلی برای آن بیان کرد؛ بنابراین، باید از طریق وب سایت‌های رسمی این مراکز، قوانین همکاری را به دقت مطالعه کنید و پس از آن به سمت ارتباط گرفتن با مسئولان آن‌ها حرکت کنید.

حمایت سرمایه گذاران برای شروع استارتاپ در کانادا

5- دارای حداقل یک سال تحصیلات دانشگاهی

عموما ارائه آخرین مدرک تحصیلی کافی است.

6- عدم وجود سوء پیشینه و مشکل پزشکی که سبب منع ورود به کشور کانادا شود.

برای دریافت ویزای کانادا از طریق استارتاپ نیاز است گواهی سوء پیشینه و نتایج تست‌های پزشکی به اداره مهاجرت کانادا ارائه دهید. اگر سابقه کیفری داشته باشید، ممکن است امکان دریافت ویزای کانادا را نداشته داشت؛ همچنین نیاز است برای فرزندان بالای 18 سال خود نیز این گواهی را تهیه کنید. اگر هم نتایج تست‌ها پزشکی شما نشان دهد که وضعیت سلامت شما برای سلامت عمومی کانادا مشکل‌آفرین است یا هزینه‌های درمانی شما بالا خواهد بود ویزای شما رد خواهد شد.

مراحل دریافت ویزای استارت آپ کانادا

1- مطالعه ویژگی‌ها و بررسی شرایط مورد نیاز جهت دریافت ویزای استارتاپ کانادا:

در ابتدای شروع مراحل دریافت ویزای استارتاپ کانادا، تمام ویژگی‌ها، مزایا و مشکلات دریافت آن را مطالعه کنید. سپس شرایط خود را متناسب با آن‌ها مورد ارزیابی قرار دهید. در صورتی که واجد شرایط دریافت ویزای استارتاپ کانادا هستید، شروع به اپلای برای آن کنید.

2- دریافت چک لیست مدارک از وبسایت اداره مهاجرت کانادا:

جهت شروع به وبسایت اداره مهاجرت کانادا وارد شوید و پکیج ویزای استارتاپ کانادا را از داخل سایت دریافت کنید. این پکیج شامل چک لیست مدارک و دستورالعمل نحوه اپلای است. لازم است بدانید جهت دریافت ویزای استارتاپ کانادا تنها به صورت کاغذی می‌توانید پروسه اپلای را انجام دهید و امکان اپلای به صورت آنلاین وجود ندارد.

https://www.canada.ca/en/immigration-refugees-citizenship/services/immigrate-canada/start-visa/apply.html

3- امضای فرم‌های مربوط به ویزای استارتاپ کانادا و تکمیل آن‌ها:

در ابتدا فرم‌های مربوط به برنامه ویزای استارتاپ کانادا را در وبسایت اداره مهاجرت کانادا پر کنید. سپس روی دکمه “validate” در فرم کلیک کنید، اگر برخی از فیلدها برای شما به رنگ قرمز درآمد، نیاز است که آن‌ها را تکمیل کنید. پس از تکمیل تمامی فیلدهای فرم، از تمامی صفحات آن به همراه صفحه بارکد (barcode page)، پرینت بگیرید. پس از پرینت، فرم را امضا کرده و تاریخ بزنید.

4- جمع‌آوری مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای استارتاپ کانادا:

تمامی اسناد مورد نیاز جهت دریافت ویزای استارتاپ کانادا که در بخش قبلی و در چک لیست مدارک به آن‌ها اشاره شده را جمع‌آوری کنید و در یک پاکت مهر و موم شده بگذارید. فراموش نکنید که چک لیست مدارک را هم پرینت گرفته و امضا کنید و در صفحه نخست درخواستتان قرار دهید.

شما باید تمام فرم ها، مدارک پشتیبان، امضاها، نتایج آزمون زبان و مدرک پرداخت هزینه‌های پردازش را وارد کنید. توجه داشته باشید اگر حتی یک مورد از مدارک هم ناقص باشد، اداره مهاجرت کانادا بدون بررسی اسناد، آن‌ها را به شما برمی‌گرداند. تمام پاسخ های شما باید کامل و درست باشد. اگر اطلاعات نادرستی را وارد یا جزئیات مهمی را حذف کرده باشید، درخواست شما ممکن است رد شود و حتی ممکن است به هر دلیلی، پنج سال از درخواست دادن جهت مهاجرت به کانادا محروم شوید.

5- پرداخت هزینه‌های ویزای استارتاپ کانادا

هزینه‌های ویزای استارتاپ کانادا شامل چهار مورد به صورت زیر هستند:

  • هزینه بررسی پرونده در اداره مهاجرت  Processing Fees
  • هزینه اقامت دائم  Permanent Residence Fee
  • هزینه بیومتریک ویزا
  • هزینه های فرعی مانند گواهی‌های پزشکی و عدم سوء پیشینه

هزینه درخواست ویزا را به صورت آنلاین پرداخت کنید.

محل هزینههزینه
بررسی پرونده1625 دلار کانادا
حق اقامت دائم515 دلار کانادا
هزینه بررسی پرونده همسر و اقامت دائم1365 دلار کانادا
برای هر فرزند230 دلار کانادا
ورک پرمیت کانادا برای هر نفر155 دلار کانادا
بیومتریک برای یک نفر85 دلار کانادا
بیومتریک خانواده170 دلار کانادا
بیومتریک گروه سه نفره یا بیشتر255 دلار کانادا
  • هزینه بیومتریک:

اگر بین 14 تا 79 سال دارید، باید عکس‌برداری دیجیتالی و انگشت‌نگاری انجام دهید. هزینه احراز هویت بیومتریک به ازای هر نفر 85 دلار کانادا است که هزینه این انگشت‌نگاری و عکس‌برداری دیجیتال برای خانواده‌ای که در یک زمان اقدام برای پذیرش کانادا می‌کنند، حداکثر 170 دلار کانادا است. بهتر است هنگامی که درخواست خود را ارسال می‌کنید، هزینه بیومتریک را پرداخت کنید تا با تأخیری در روند دریافت ویزا روبه‌رو نشوید.

پس از پرداخت هزینه بیومتریک با یک درخواست کامل، نامه‌ای برای شما ارسال می‌شود که تأیید می‌کند اطلاعات بیومتریک خود را ارائه کرده و کجا می‌توانید بیومتریک خود را حضوری ارائه دهید. هنگام ارائه مشخصات بیومتریک خود باید این نامه را نشان دهید. شما از روزی که این نامه را دریافت می‌کنید، 30 روز فرصت دارید که انگشت‌نگاری و عکسبرداری را انجام دهید.

https://www.cic.gc.ca/english/visit/biometrics.asp

  • پرداخت هزینه‌های سه‌گانه: آزمون زبان، معاینات پزشکی و گواهی سوء پیشینه

6- ارسال درخواست جهت دریافت ویزای استارتاپ کانادا:

پس از تکمیل مراحل قبل و اطمینان از کامل بودن تمامی مدارک و امضا فرم‌ها، باید درخواست خود را جهت دریافت ویزای استارتاپ کانادا ارسال کنید. هزینه ویزا را پرداخت کرده و پرینت تاییدیه آن را نیز همراه سایر مدارک ارسال نمایید.

اگر چندین نفر به عنوان شریک در یک کسب و کار واجد شرایط برای اقامت دائم (PR) درخواست دهند، تا زمانی که مدارک تمامی آن‌ها ارسال نشود، مدارک سایرین مورد پردازش قرار نمی‌گیرد. هر شریک تجاری باید به تنهایی درخواست خود را ارسال کند و تمام درخواست‌ها را در یک پاکت ارسال نکنید.

به یاد داشته باشید که نیاز است تمامی مدارک خود را در یک پاکت با ابعاد 12*9 سانتی‌متر قرار دهید. روی پاکت “start up visa” را نوشته و اسناد به یکی از آدرس‌هایی که در سایت اداره مهاجرت کانادا قرار داده شده، بفرستید.

7- تایید درخواست و دریافت اقامت دائم کانادا:

در صورت تأیید درخواست ویزای استارتاپ شما، اداره مهاجرت کانادا (IRCC) از شما می‌خواهد که پاسپورت خود را به دفتر ویزای آن‌ها ارسال کنید تا ویزای اقامت دائم کانادا برای شما صادر شود.

این ویزا شامل تاییدیه اقامت دائم (COPR) حاوی عکس و اطلاعات شما (مشابه با اطلاعات روی پاسپورت) و همچنین ویزای ورود (entry visa) است.

مزایای ویزای استارت آپ کانادا

خبر خوب این است که با دریافت ویزای استارتاپ کانادا شما از ابتدا اقامت دائم کانادا را به دست می‌آورید و پس از 3 سال زندگی پیوسته در این کشور می‌توانید تابعیت کانادا را دریافت کنید. نکته قابل توجه این است که اعضای خانواده شما (همسر و فرزندان زیر 22 سال) هم از ابتدا اقامت دائم این کشور رویایی را می‌گیرند. همسر (یا شریک زندگی) شما هم می‌تواند پس از مهاجرت به کانادا در آن مشغول به کار شود، تنها لازم است ویزای کار باز (Open Work Permit) دریافت کند. همچنین تحصیل فرزندان شما هم با دریافت اجازه تحصیل (Study Permit) در این کشور با هزینه کانادایی خواهد بود. تیم شما حداکثر می‌تواند شامل 5 عضو به همراه خانواده‌های آن‌ها باشد که با یک ایده برای دریافت این نوع ویزا اقدام می‌کنید. جالب است بدانید که پس از دریافت اقامت دائم اگر ایده‌ی استارتاپی و بیزینس نوپای شما دچار مشکل شود، تأثیری بر اقامت دائم شما نخواهد گذاشت و شما حمایت دولت کانادا را از طرح خود خواهید داشت.

مشکلات استارت آپ کانادا

یکی از مشکلاتی که ممکن است در استارتاپ برای شما ایجاد شود، افزایش مشتری و سودآوری کسب و کار نوپای شما است که باید تمامی جوانب آن را در نظر داشته باشید. از سایر مشکلات دریافت این ویزا می‌توان به هزینه‌های بالای زندگی، آب و هوای سرد، رد شدن درخواست تمامی اعضای گروه در صورت ریجکت شدن پذیرش یکی از افراد، رفت و آمد و مشکلات مهاجرت به کانادا برای ایرانیان، نیاز به اثبات تمکن مالی برای متقاضیان جوان، پذیرش تعداد اندکی از پرونده‌ها در طول یک سال (حدود 1000 پرونده)، دسترسی به مسکن و کار مناسب، هزینه بالای وکیل ویزای استارتاپ کانادا، اشاره کرد.

چگونگی بررسی رویه‌کاری سازمان‌های حمایتی توسط اداره مهاجرت کانادا

کانادا از طریق Peer Review رویه‌کاری سازمان های حمایتی را بررسی می‌کند.

Peer Review  همان کنترل کیفیت کار سازمان‌های سرمایه‌گذار توسط پلیس مخفی است. سازمان NACO مسولیت کنترل کار گروه‌های انجل را دارد و سازمان CVCA مسئولیت کنترل فعالیت‌های ونچرکپیتال‌ها را به عهده دارد. این سازمان‌ها پلیس‌های مخفی استارتاپ هستند. نقشPeer Review  در پروسه مهاجرت از طریق استارتاپ ویزا این است که این است که مطمئن شود، معامله انجام شده بین سرمایه گذار و ایده گذار قانونی بوده است.

مدت زمان گرفتن ویزای استارت آپ کانادا

پروسه دریافت ویزای استارتاپ کانادا جهت مهاجرت و اقامت دائم به این کشور بین 12 تا 16 ماه طول می‌کشد. در این فاصله زمانی شما می‌توانید برای دریافت ویزای کار موقت استارتاپ خود اقدام کنید. در صورت دریافت ویزای کار موقت شما می‌توانید با اجازه کار کوتاه مدت به کانادا بیایید و کسب و کار خود را راه اندازی کنید.

دلایل تأخیر در دریافت ویزای استارت آپکانادا

از دلایل تأخیر در دریافت ویزای استارتاپ کانادا می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • در صورت داشتن مسائل امنیتی و کیفری، اداره مهاجرت در مورد پیشینه شما بیشتر تحقیق می‌کند که این موضوع زمان‌بر است و احتمال ریجکت شما به همراه تمامی اعضای گروه وجود دارد.
  • اگر نیاز باشد که دفتر ویزا جهت تایید اطلاعات شما با دفتر ویزای دیگری در کانادا یا خارج از آن تماس بگیرد، این موضوع هم ممکن است مدت زمان زیادی را به خود اختصاص دهد و در پذیرش شما تأخیر به وجود آید.

به یاد داشته باشید اگر می‌خواهید از تأخیر در دریافت ویزای خود جلوگیری کنید، در صورت به وجود آمدن هرگونه تغییری در اطلاعات شخصی خود، سریعا آن را به دفتر ویزا اطلاع دهید.

علل ریجکت شدن ویزای استارتاپ کانادا

تکمیل درخواست ویزا استارتاپ کانادا، ضوابط خاصی دارد که اشتباه در هر یک از مراحل این فرآیند، می‌تواند منجر به رد صلاحیت متقاضیان و ریجکت شدن درخواست آن‌ها شود.

 از مهم‌ترین دلایل عدم پذیرش داوطلبان برای مهاجرت به کانادا از طریق برنامه استارتاپ، عبارتند از:

  • عدم ارائه تمام مدارک مورد نیاز

داوطلبان باید نسبت به صحت مدارک لازم برای اخذ ویزای استارتاپ کانادا و تکمیل آن‌ها اطمینان حاصل کنند. بسیاری از پرونده‌های مهاجرت با استارتپ ویزا به دلیل عدم ارائه تمامی اسناد پشتیبانی لازم، ریجکت شده یا به تأخیر می‌افتند. توجه داشته باشید که وکلای مهاجرتی متقاضیان باید اسنادی را که در چک‌لیست دولت کانادا ذکر نشده‌اند اما ممکن است در پذیرش آن‌ها مؤثر باشند، نیز در نظر بگیرند.

  • عدم ارائه مدارک لازم برای اثبات تمکن مالی متقاضی

داوطلبان باید اثبات کنند که تمکن مالی لازم را برای مهاجرت به کانادا از طریق برنامه استارتاپ را دارند. بنابراین درخواست ویزای استارتاپ کانادا ممکن است در صورت عدم ارائه مدارک مالی مورد نیاز برای اثبات توانایی تأمین هزینه‌های زندگی و حفظ تجارت متقاضی، ریجکت شود.

  • عدم رعایت استانداردهای امنیت بین‌المللی

برای اطمینان از عدم سوء پیشینه داوطلبان، باید سوابق کیفری آن‌ها بررسی و گواهی لازم آن صادر شود تا فرآیند دریافت استارتاپ ویزای کانادا، با مشکل مواجه نشود.

  • الزامات بهداشتی

متقاضیان باید اثبات کنند که خطری برای ایمنی و سلامت عمومی جامعه کانادا محسوب نمی‌شوند یا تقاضای زیادی جهت استفاده از خدمات درمانی و بهداشتی این کشور، نخواهند داشت. به طور کلی برای مهاجرت به کانادا از طریق برنامه استارتاپ، داوطلبان باید نتایج ارزیابی پزشکی خود را در کنار سایر مدارک، ضمیمه کنند.

  • مهارت متقاضی در یکی زبان‌های رسمی کانادا

صلاحیت افراد در زبان‌های انگلیسی یا فرانسوی، توسط معیار زبان کانادایی (CLB) تعیین خواهد شد. چنانچه متقاضیان نمره کافی در آزمون‌های زبان مورد تأیید اداره مهاجرت کانادا را به دست نیاورده باشند، ممکن است درخواست آن‌ها برای اخذ ویزای استارتاپ، ریجکت شود.

  • عدم ارائه نامه حمایت از یک سازمان تعیین‌شده در کانادا

داوطلبان باید این شرط را قبل از شروع این فرآیند و تکمیل آن، برآورده سازند. در صورتی که کسب و کار مورد نظر، توسط یک سازمان حمایتی واجد شرایط پشتیبانی نشود، درخواست آن‌ها برای اخذ ویزای استارت آپ کانادا رد خواهد شد.

https://www.canada.ca/en/services/immigration-citizenship/helpcentre/glossary.html#certified_translator

کلام آخر

اگر دارای بیزینس پلنی نوآورانه هستید و با هدف راه‌اندازی کسب و کاری خلاقانه می‌خواهید به کانادا مهاجرت کنید، روش استارتاپ کانادا بهترین گزینه برای تحقق این تصمیم شما خواهد بود. با این روش مهاجرت به کانادا دیگر برای شما یک رویا نخواهد بود و شما می‌توانید با کمترین ریسک به همراه خانواده خود به کشور کانادا مهاجرت کنید و اقامت دائم آن را دریافت کنید. اگر هم دارای ایده تجاری جدیدی در راستای این اقدام نیستید، نگران نباشید، ارائه بیزینس پلن و ایده تجاری نوینی که بتواند شما را به آرزوهایتان و زندگی در کانادا نزدیک کند را به استارتاپ فور ویزا بسپارید. کافی است تصمیم بگیرید کارشناسان مجرب ما در تمامی مراحل شما را راهنمایی خواهند کرد.

سوالات متداول درباره ویزای استارت آپ کانادا

  • هزینه ویزای استارتاپ کانادا چقدر است؟

    با سرمایه‌ای حدود ۶۰ هزار دلار می‌توان برای مهاجرت از طریق استارت آپ اقدام کرد.

  • مهاجرت به کانادا از طریق استارتاپ چقدر طول می کشد؟

    گرفتن ویزای استارتاپ از زمانی که اقدام می‌کنید تا زمانی که ویزا را دریافت می‌کنید، حدود ۳۱ ماه طول می‌کشد.

  • در صورت عدم موفقیت پروژه استارتاپ، اقامت دائم کانادا کنسل می‌شود؟

    عدم موفقیت افراد در شروع بیزینس پلن، هیچ تاثیری بر وضعیت اقامت دائم آنها نمی‌گذارد. همچنین کانادا از افراد و گروه‌هایی که در راه اندازی تجارت خود با شکست مواجه شده‌اند، حمایت می‌‌کند.

  • سازمان‌های حمایت‌کننده کانادایی چه تفاوتی با هم دارند؟

    برای دریافت پشتیبانی از یکی از مراکز گروه‌های انجل اینوستر (angel investor) و یا ونچر کپیتالیست (Venture capital)، شما نیاز به سرمایه‌گذاری قابل توجهی دارید؛ در حالی که سازمان‌های انکوباتور (incubators) بدون سرمایه‌گذاری و تنها با پذیرش، از دارندگان ایده حمایت می‌کند.

  • آیا تیم کارآفرینی می توانند همه با هم از طریق برنامه ویزای استارتاپ به کانادا مهاجرت کنند؟

    بله، حداکثر ۵ نفر می توانند از طریق برنامه ویزای استارتاپ در قالب یک تیم و صاحب کسب و کاری واح،د درخواست ویزا دهند. در حین ارزیابی پیشنهاد ارسال شده، سازمان های حمایت کننده مورد تایید اداره مهاجرت کانادا تصمیم می ‌یرند که چه کسی در ارتباط با بیزنس، عضو اصلی یا غیر اصلی باشد. یک عضو اصلی برای کسب و کار بسیار ضروری است. بدون حضور این شخص، سازمان تعیین شده سرمایه‌گذاری از حمایت آن بیزینس صرف نظر می کند. در صورت ریجکت شدن عضو اصلی، کلیه متقاضیان مرتبط با درخواست نیز رد خواهند شد.

  • در برنامه استارتاپ ویزای کانادا چه کسی به عنوان فرد تحت تکفل شناخته می شود؟

    همسر و فرزندان متقاضی اصلی می‌توانند به عنوان اعضای تحت تکفل واجد شرایط شوند. البته فرزندان باید زیر ۲۲ سال سن داشته باشند. در غیر این صورت باید ثابت شود که فرزندان بالای ۲۲ سال به والدین خود وابسته‌اند.

  • پس از دریافت اقامت دائم کانادا، متقاضی باید ایده خود را راه اندازی کند؟

      دریافت اقامت دائم کانادا از طریق استارتاپ مشروط نیست اما انتظار می‌رود نفراتی که در برنامه استارتاپ وارد شده‌اند تا زمان معقولی بر روی پروژه فعالیت کنند.

  • آیا در طول رسیدگی به پرونده استارتاپ ویزا (SUV) لازم است به کانادا سفر کنید؟

    خیر، نیازی به سفر یا اقامت در این کشور ندارید. از آنجایی که متقاضیان مسئولیت مدیریت مستمر کسب و کار واجد شرایط در کانادا را بر عهده دارند، ممکن است پس از تایید درخواست، لازم باشد در این کشور بمانند تا این شرایط را برآورده کنند. شما به عنوان متقاضی باید تمایل خود را برای مهاجرت به کانادا و استفاده از مجوز کار نشان دهید تا از بروز مشکلات اعتبارسنجی جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا