ویزای استارتاپ دانمارک

ویزای استارتاپ دانمارک چیست؟

ویزای استارتاپ دانمارک 4

ویزای استارتاپ دانمارک، برای کارآفرینان خارجی طراحی شده است تا بتوانند شرکت‌های نوآورانه خود را در دانمارک تاسیس کنند و توسعه دهند. دانمارک از سال ۲۰۱۸ این برنامه را دردسترس نوآوران خارج از اتحادیه اروپا قرار داده است و از آن زمان تا به‌حال اخذ استارتاپ ویزا، یکی از محبوب‌ترین روش‌های ورود به دانمارک است؛ چراکه به‌صورت کلی مهاجرت به دانمارک پروسه‌ای سخت و طاقت‌فرسا است. این کشور جزو توسعه‌یافته‌ترین کشورهای جهان است و اگر رویای ورود به اکوسیستم استارتاپی آن را دارید، می‌توانید ازطریق بیزینس پلنی با پتانسیل رشد بالا، برای اخذ این ویزا اقدام کنید.

چرا دانمارک؟

یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی در اروپا، دانمارک است. این کشور، در منطقه اسکاندیناوی قرار دارد و کوچک‌ترین کشور این ناحیه است. کپنهاگ نیز به‌عنوان پایتخت این کشور زیبا شناخته می‌شود. سطح رفاه اجتماعی در این کشور بسیار بالا است و مردم دانمارک شادترین مردم جهان هستند. حتی با وجود مالیات‌های بالا، اغلب شهروندان دانمارک‌ با پرداخت این مالیات‌ها مشکلی ندارند؛ چراکه در ازای آن خدمات با کیفیتی دریافت می‌کنند. سیستم آموزشی پیشرفته، طبیعت جذاب، اقتصاد پایدار، خدمات بهداشتی و درمانی، امنیت اجتماعی و خدمات دولتی ازجمله دلایل رضایت مردم دانمارک از زندگی در این کشور هستند؛ همچنین بسیاری از مهاجران، به دلیل وجود این خدمات در دانمارک، این کشور را به‌عنوان گزینه اول مهاجرتی خود قرار می‌دهند.

 دانمارک محیط تجاری و کاری پویایی هم دارد و نیروهای کاری تحصیل‌کرده و با استعدادی در آن مشغول به‌کار هستند؛ به‌علاوه پایین بودن ریسک سرمایه‌گذاری در این فضای کاری این کشور آن را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد سرمایه‌گذاران تبدیل کرده است. در دانمارک فرصت‌های بسیاری هم برای نیروهای نوآور از سراسر جهان وجود دارد؛ از این رو دانمارک مقصد ایدئالی برای کارآفرینانی است که قصد دارند ازطریق راه‌اندازی استارت آپ‌ به این کشور مهاجرت کنند و فعالیت‌های تجاری خود را در آن گسترش دهند.

استارتاپ ویزای دانمارک برای چه متقاضیانی مناسب است؟

استارتاپ ویزای دانمارک می‌تواند فرصتی بی‌نظیر برای کارآفرینانی باشد که ایده‌های نوآورانه و قابل‌توسعه دارند و می‌خواهند در یکی از پویاترین اکوسیستم‌های استارتاپی جهان فعالیت کنند. استارتاپ ویزای دانمارک برای متقاضیانی مناسب است که ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

  • ساکن یا شهروند یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نباشند.
  • کارآفرینان باید سابقه کار مفید با موضوع مطرح‌شده در بیزینس‌پلن‌شان داشته باشند.
  • افراد متقاضی باید بیزینس‌پلنی قابل‌دفاع، جذاب، مقیاس‌پذیر و نوین داشته باشند که تاثیر مثبتی بر اقتصاد دانمارک بگذارد.
  • متقاضیان نباید سوء‌سابقه داشته باشند.
  • افراد متقاضی باید تمکن مالی لازم و کافی برای زندگی در دانمارک را داشته باشند.
  • متقاضیان باید نقش فعالی در مدیریت و اجرای کسب‌و‌کار نوین خود داشته باشند و حضور آن‌ها برای راه‌اندازی و پیشرفت پروژه ضروری است؛ یعنی متقاضی نمی‌تواند فقط سرمایه‌گذار پروژه باشد.
  • افراد باید از شورای معرفی‌شده برای بررسی طرح خود تاییدیه دریافت کنند.
  • تیم‌ استارتاپی باید تا حداکثر ۳ نفر عضو داشته باشد که به‌صورت مشترک کسب‌وکار را طراحی و راه‌اندازی کنند.
  • متقاضیان باید سرمایه لازم و کافی برای راه‌اندازی بیزینس‌پلن و کسب‌وکار نوآورانه خود را در دانمارک داشته باشند.

مزیت‌های دریافت ویزای استارتاپ دانمارک

ویزای استارتاپ دانمارک 5

دریافت ویزای استارتاپ دانمارک مزایای متعددی دارد که می‌تواند برای کارآفرینان، جذاب باشد. در ادامه این مزایا را توضیح می‌دهیم:

  • با اخذ این ویزا، امکان کار در دانمارک برای متقاضی وجود دارد. درصورتی که شما بتوانید از یک شرکت دانمارکی مجوز کاری دریافت کنید، می‌تواند در آن مکان، شروع به کار کنید. فقط باید این شغل با فعالیت تجاری شما مرتبط باشد.
  • تا زمانی که ویزای استارتاپی شما اعتبار داشته باشد، می‌توانید در دانمارک زندگی کنید. توجه داشته باشید اگر بیش از ۶ ماه از دانمارک خارج شوید، ویزای شما باطل می‌گردد.
  • دانمارک جزو توسعه‌یافته‌ترین کشورهای دنیا در زمینه بیمه‌های مسئولیت است. بیمه بیکاری این کشور هم به‌عنوان کامل‌ترین بیمه بیکاری جهان شناخته می‌شود.
  • با ویزای استارتاپ دانمارک، امکان همراهی اعضای خانواده شامل همسر و فرزندان با شما وجود دارد.
  • مردم دانمارک شادترین مردم جهان هستند و با مهاجرت به این کشور در چنین جامعه سرزنده‌ای فعالیت و زندگی خواهد کرد که بر شما هم تاثیرگذار خواهد بود.
  • امکان همراه کردن اعضای خانواده خود (همسر و فرزندان) با ویزای استارتاپ دانمارک وجود دارد.
  • با دریافت ویزای استارتاپی دانمارک، اجازه شرکت در دوره‌های رایگان و تحصیل در این کشور را خواهید داشت؛ البته باید بیشتر از ۱۸ سال سن داشته باشید؛ همچنین نیاز است آدرس محل سکونت شما در دانمارک به صورت رسمی در دفاتر پلیس این کشور به‌ ثبت رسیده باشد.  
  • ویزای شما ۲ سال اعتبار دارد در مقایسه با ویزای استارتاپی اغلب کشورها که حدود ۱ سال یا چند ماه اعتبار دارند، تا ۲ سال با آرامش‌خاطر می‌توانید در این کشور کار و زندگی کنید و در این بازه زمانی برای تمدید ویزای خود اقدامات لازم را انجام دهید.
  • هزینه اخذ ویزای استارتاپ دانمارک فقط ۲ هزار و ۱۱۰ کرون دانمارک (۲۵۵ یورو) است که آن را به یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین ویزاهای موجود برای مهاجرت سرمایه‌گذاری در جهان تبدیل کرده است.

شرایط دریافت ویزای استارتاپ دانمارک

برای دریافت ویزای استارتاپ دانمارک وجود شرایط زیر الزامی است:

  • سن:

هنگام اخذ ویزای استارتاپ دانمارک باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشید.

  • ارائه بیزینس پلن مناسب:

پروژه شما باید شامل ایده‌های نوآورانه با پتانسیل رشد بالا باشد. هیئت کارشناسان سازمان تجارت دانمارک (SIRI)، طرح نوآورانه شما را براساس نوآوری، جذابیت در بازار، قابلیت مقیاس‌پذیری و توانایی تیم ارزیابی می‌کنند. در واقع باید ایده‌ای جدید و خلاقانه ارائه دهید که به رشد تجاری و اقتصادی دانمارک کمک کند؛ از این رو اگر طرح بیزینسی شما در کسب‌وکارهایی همچون در راه‌اندازی فروشگاه‌های خرده‌فروشی، رستوران و شرکت‌های کوچک واردات و صادرات قرار داشته باشد، مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد.

  • تایید طرح کسب‌وکار:

برای دریافت ویزای استارتاپ دانمارک باید طرح کسب‌وکار جدید خود را به هیئت کارشناسان سازمان تجارت و کسب‌وکار دانمارک (SIRI) ارائه دهید. در صورتی که طرح کسب‌وکار شما تایید شود، می‌توانید برای اجازه اقامت و کار در این کشور درخواست دهید.

  • دریافت ID و ثبت بیومتریک:

شما باید قبل از ارائه بیزینس‌پلن و طرح کسب‌و‌کار نوآورانه خود، ID و بیومتریک خود را دریافت کنید؛ چراکه بدون این ID، طرح کسب‌وکار شما بررسی نخواهد شد. این مراحل شامل ثبت اطلاعات بیومتریک مانند اثر انگشت و عکس می‌باشد که باید در یکی از مراکز مجاز انجام دهید.

  • تمکن مالی برای رندگی در دانمارک:

شما باید توانایی مالی خود را برای تامین هزینه‌های زندگی در سال اول اقامت در دانمارک اثبات کنید. مدارک اثبات این تمکن مالی می‌تواند شامل صورت‌حساب بانکی باشد که نشان دهد شما قادر به تامین هزینه‌های زندگی خود و خانواده‌تان در دانمارک هستید.

برای سال ۲۰۲۴، این مبلغ برابر با ۱۵۳ هزار کرون (حدود ۲۰ هزار و ۴۹۰ یورو) برای افراد تنها و ۳۰۶ هزار کرون دانمارک (حدود ۴۰ هزار و ۹۸۰ یورو) برای افراد به همراه همسر است؛ همچنین، اگر فرزندان‌تان نیز همراه شما باشند، مبلغ ۱۹۰ هزار و ۴۸۸ کرون (حدود ۲۵ هزار و ۵۰۰ یورو) برای یک یا چند فرزند بدون حضور همسر و ۳۳۳ هزار و ۸۱۶ کرون دانمارک (حدود ۴۴ هزار و ۷۰۰ یورو) برای همسر با یک یا چند فرزند نیاز خواهید داشت.

  • سرمایه لازم برای راه‌اندازی کسب‌وکار در دانمارک:
  • دولت دانمارک برای راه‌اندازی کسب‌وکار در پروسه دریافت ویزای استارتاپ، میزان سرمایه مشخصی را تعیین نکرده است؛ چراکه این مبلغ بسته به هر پروژه متفاوت خواهد بود. اما باید بتوانید سرمایه لازم برای راه‌اندازی و اداره بیزینس خود را تامین کنید و مستندات مربوط به تامین مالی پروژه‌تان را ارائه دهید.
  • حضور فعال در کسب‌وکار:
  • باید در بخش‌های مختلف پروژه‌ی که ارائه می‌دهید، فعالیت و مشارکت داشته باشید؛ صرفا سرمایه‌گذاری در پروژه کافی نیست.

خصوصیات بیزینس‌پلن شما برای دریافت ویزای استارتاپ دانمارک

برای دریافت ویزای استارتاپ دانمارک، بیزینس‌پلن شما باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد. این ویژگی‌ها توسط کارشناسان اداره کسب‌وکار دانمارک (SIRI) موردبررسی قرار می‌گیرد. خصوصیات بیزینس‌پلن مناسب برای دریافت ویزای استارتاپ دانمارک به شرح زیر است:

  • استارت‌آپ مناسب دانمارک

هدف هر کشوری از اعطا ویزای استارت‌آپی به کارآفرینان، جذب ایده‌های نوین و سرمایه‌ها است؛ از این رو کارشناسان مطابقت و سازگاری مدل استارتاپ شما را با زیرساخت‌ها و شرایط موجود در دانمارک بررسی می‌کنند تا متوجه شوند بیزینس شما قرار است چه سرمایه‌ یا دانشی را به کشور اضافه کند.  

  • میزان نوآوری در بیزینس‌پلن

کارشناسان مدل کسب‌وکار شما را از نظر خلاقیت و نوآوری در روش‌های توسعه بازار و فرآیندهای جدید ارائه خدمات یا محصولات، موردبررسی قرار می‌دهند. مدل شما باید نشان دهد که چگونه می‌تواند بازار را به شکلی هوشمندانه گسترش دهد و برای ارائه خدمات یا معرفی محصولات چه راهکارهایی پیش‌بینی کرده است.

  • توانایی‌های فردی تیم

هر عضو از تیم شما باید علم و تجربه کافی و لازم را برای تبدیل بیزینس‌پلن‌تان به یک کسب‌وکار موفق را داشته باشد؛ بنابراین کارشناسان رزومه و مدارک اعضای تیم و میزان درک آن‌ها از مدل کسب‌وکار را ارزیابی خواند کرد.

  • جذابیت بازار هدف

هر بیزینس‌پلن یک بازار هدف مشخص دارد و کارشناسان وسعت بازار هدف پروژه شما و نحوه برنامه‌ریزی تیم برای ورود به این بازار هدف را موردبررسی قرار می‌دهند و تعیین می‌کنند که مدل کسب‌وکار شما تا چه اندازه در این بازار جذاب و رقابتی است.

  • میزان پتانسیل رشد مدل

مدل کسب‌وکار باید پتانسیل رشد بالا و توانایی ایجاد اشتغال و درآمدزایی داشته باشد. کارشناسان این پتانسیل‌ها را ارزیابی کرده و اطمینان حاصل می‌کنند که اعداد و ارقام ارائه‌شده توسط تیم شما قابل پیش‌بینی و اندازه‌گیری هستند.

مدارک لازم برای دریافت ویزای استارتاپ دانمارک

ویزای استارتاپ دانمارک 6

پیش از آن‌که برای دریافت ویزای استارتاپ دانمارک اقدام کنید و درخواست ویزای استارتاپ خود را ارسال نمایید، باید مدارک لازم برای اخذ این ویزا را آماده سازید. این مدارک شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مدارک هویتی:

از همه صفحات پاسپورت و همین‌طور جلد جلو و پشت آن باید کپی تهیه کنید. پاسپورت شما باید در زمان ارائه درخواست، حداقل ۶ ماه کامل میلادی اعتبار داشته باشد؛ علاوه بر این، باید ID و اطلاعات بیومتریک خود را ثبت کنید که شامل اثر انگشت و عکس است.

  • رزومه و مدارک تحصیلی:

ارائه رزومه کامل اعضای تیم استارتاپ و مدارک تحصیلی آن‌ها ضروری است. این مدارک باید میزان تجربه و تخصص افراد در زمینه کسب‌وکار مربوطه را نشان دهند.

  • طرح کسب‌وکار  (Business Plan)

شما به ارائه یک طرح کسب‌وکار جامع و کامل نیاز دارید. این طرح باید شامل توضیحات دقیق در مورد مدل کسب‌وکار، استراتژی‌های بازار، تحلیل رقبا، پیش‌بینی‌های مالی و برنامه‌های توسعه‌ای باشد. این طرح باید به زبان انگلیسی نوشته شود و در برخی موارد می‌تواند به زبان دانمارکی هم ارائه گردد (توجه کنید اگر مدارک به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، نروژی، سوئدی یا دانمارکی نباشند، باید ترجمه‌های رسمی و تایید شده‌ای به زبان انگلیسی یا دانمارکی ارائه شود).

  • فرم آنلاین درخواست ویزا:

فرم آنلاین درخواست ویزا را که با نام SD1 شناخته می‌شود، باید تکمیل و امضا کنید. این فرم شامل اطلاعات شخصی و جزئیات و توضیحات مربوط به بیزینس‌پلن شما است.

  • توضیحات در مورد نقش و مسئولیت‌های هر یک از اعضای تیم:

باید توضیحات دقیقی درمورد نقش و مسئولیت‌های هر یک از اعضای تیم استارتاپی خود ارائه دهید. این توضیحات باید نشان دهد که هر فرد قرار است چه نقشی در موفقیت کسب‌وکار تجاری ایفا ‌کند و حضور او در پروژه چه ضرورتی دارد.

  • مدارک اثبات توانایی مالی:

باید اثبات کنید از نظر مالی هیچ مشکل برای اقامت و زندگی در دانمارک نخواهید داشت.

  • مدارک اقامت در دانمارک:

مدارکی مانند قرارداد اجاره‌خانه یا نامه‌ای از یک میزبان در دانمارک که محل اقامت شما را تایید می‌کند، باید ارائه دهید. این مدارک نشان‌دهنده این است که شما در دانمارک محل اقامت مشخصی دارید.

  • کپی از تأییدیه سازمان تجارت دانمارک  (SIRI)

یک کپی از تاییدیه‌ای که توسط سازمان تجارت دانمارک (SIRI) دریافت کرده‌اید، باید ارائه دهید. این تاییدیه نشان‌دهنده پذیرش طرح کسب‌وکار شما توسط SIRI است و بدون آن، درخواست ویزا قابل بررسی نخواهد بود.

  • مدارک ثبت شرکت:

اگر شرکت ثبت‌شده‌ای دارید و مالک آن هستید، باید مدارک ثبت آن شرکت یا مدارکی که نشان‌دهنده فعالیت‌های کسب‌وکار قبلی شما است نیز ارائه دهید. این مدارک شامل اساسنامه شرکت، صورت‌های مالی و گزارشات سالانه است.

  • بیمه درمانی:

شما باید بیمه درمانی‌ای داشته باشید که در مدت اقامت شما در دانمارک، خدمات درمانی و پزشکی را پوشش دهد و مدارک مربوط به آن را نیز باید ارائه دهید.

  • ارائه رسید پرداخت هزینه‌های درخواست ویزا:

نیاز است رسید مربوط به هزینه‌های درخواست ویزا را ارائه دهید. این رسید نشان می‌دهد که شما هزینه‌های مربوط به بررسی و پردازش درخواست ویزای استارتاپ دانمارک را پرداخت کرده‌اید.

  • تعهدنامه کاری

باید تعهدنامه‌ای مبنی بر این‌که در طول اقامت در دانمارک هیچ کار دیگری به جز رسیدگی به استارتاپ خود انجام نخواهید داد، ارائه دهید. این تعهدنامه باید به صورت کتبی تنظیم شود و نشان‌دهنده تعهد شما به تمرکز بر استارتاپ خود باشد.

  • گواهی عدم سوءپیشینه:

ارائه گواهی عدم سوءپیشینه از کشور محل اقامت شما ضروری است. این مدرک نشان می‌دهد که شما در گذشته هیچ‌گونه سابقه کیفری نداشته‌اید و از نظر امنیتی مشکلی برای ورود به دانمارک ندارید.

مراحل دریافت ویزای استارتاپ دانمارک

مراحل دریافت ویزای استارتاپ دانمارک به شرح زیر است:

  • ثبت درخواست در وب‌سایت SIRI:

اولین قدم برای دریافت ویزای استارتاپ دانمارک، ثبت درخواست در وب‌سایت سازمان تجارت دانمارک (SIRI) است. برای تشکیل پرونده جدید، ابتدا باید وارد وب‌سایت SIRI (https://www.siri.dk/) شوید و درخواست ویزای خود را با موضوع استارتاپ دانمارک ثبت کنید. پس از ثبت درخواست، شماره پرونده مربوط به آن را دریافت کرده و مراحل بعدی را دنبال کنید.

  • تهیه و ارائه طرح کسب‌وکار (Business Plan):

طرح کسب‌وکار نوین و خلاقانه شما باید پیش‌بینی‌های مالی، استراتژی‌های بازار هدف و برنامه‌های توسعه‌ای خود را ارائه دهد و رقبا را تحلیل کند. این طرح باید به زبان انگلیسی یا دانمارکی نوشته شود.

  • تکمیل فرم درخواست ویزا (SD1):

پس از پرداخت هزینه، فرم آنلاین درخواست ویزا (SD1) را تکمیل و امضا کنید. این فرم شامل اطلاعات شخصی و جزئیات و توضیحات مربوط به طرح کسب‌وکار نوآورانه شما است. اگر برای تکمیل فرم به راهنمایی نیاز دارید می‌توانید از کارشناسان ما کمک بگیرید.

  • پرداخت هزینه درخواست ویزا:

در مرحله بعدی لازم است هزینه مربوط به صدور و دریافت ویزای استارتاپ دانمارک (۲ هزار و ۱۱۰ کرون) را پرداخت کنید. این هزینه باید قبل از بررسی درخواست ویزا پرداخت شود و رسید پرداخت نیز به درخواست پیوست شود.

  • جمع‌آوری و ارائه مدارک:

تمامی مدارک لازم شامل گذرنامه معتبر (با اعتبار حداقل ۶ ماه کامل میلادی)، مدارک اثبات تمکن مالی، رزومه و مدارک تحصیلی، توضیحات نقش و مسئولیت‌های اعضای تیم، مدارک ثبت شرکت، گواهی عدم سوءپیشینه، بیمه درمانی، تعهدنامه کاری، مدارک اقامت در دانمارک و رسید پرداخت هزینه‌های درخواست ویزا را باید به صورت فایل PDF ذخیره و آماده بارگذاری و ارسال کنید

  • ثبت اطلاعات بیومتریک و دریافت ID:

اطلاعات بیومتریک شامل اثر انگشت و عکس خود را ثبت کرده و یک ID دریافت کنید. بهتر است از زمانی که درخواست ویزا را ارسال کردید تا ۲ هفته بعد از آن، مشخصات بیومتریکتان را ثبت کنید. این مرحله الزامی است و بدون آن درخواست شما بررسی نخواهد شد.

  • ارسال مدارک به سفارت دانمارک:

تمامی اسناد و مدارکی که برای درخواست ویزای استارتاپ دانمارک مورد نیاز است، باید آماده و به سفارت دانمارک ارسال کنید. مطمئن شوید که تمامی مدارک به درستی تهیه و ارسال شده‌اند.

  • دریافت پاسخ درخواست ویزا:

پس از ارسال مدارک و تکمیل تمامی مراحل، باید منتظر بمانید تا نتیجه بررسی درخواست ویزای شما از طریق ایمیل یا پیامک به اطلاع‌تان برسد.

هزینه اخذ ویزای استارتاپ دانمارک

درخواست ویزای استارتاپ دانمارک ۲ مرحله دارد: قبل از تایید طرح و بعد از تایید آن. در مرحله اول، پرداخت هیچ هزینه‌ای نیاز نیست. اما در مرحله بعدی که طرح تجاری شما تایید می‌شود، باید برای درخواست ویزای استارتاپ دانمارک مبلغی معادل ۲ هزار و ۱۱۰ کرون پرداخت کنید.

بهترین شهرهای دانمارک برای راه اندازی استارتاپ

تعدادی از شهرهای دانمارک، به‌دلیل موقعیت اجتماعی،  فرهنگی و جغرافیایی خود، شرایط بهتری برای راه‌اندازی و توسعه استارتاپ دارند. این شهرها با داشتن زیرساخت‌های قوی و پشتیبانی دولتی، مکانی اید‌ئال برای راه‌اندازی استارتاپ‌ها است. در ادامه به بررسی بهترین شهرهای دانمارک برای استارتاپ‌ها در سال ۲۰۲۴ می‌پردازیم:

  • کپنهاگ (Copenhagen)

کپنهاگ به عنوان پایتخت دانمارک، مهم‌ترین و معروف‌ترین مرکز استارتاپی این کشور است. این شهر 370 استارتاپ و حدود 66 درصد از کل استارتاپ‌های دانمارک را در خود جای داده است. کپنهاگ برای فعالیت استارتاپ‌های حوزه‌های فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی، تحلیل داده‌ها، فین‌تک و اینترنت اشیا مناسب است. وجود دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی برجسته و دسترسی به منابع مالی از جمله مزایای این شهر برای کارآفرینان است. استارتاپ‌های معروف این شهر شامل Pleo، Trustpilot و Templafy می‌شوند.

  • آرهوس (Aarhus)

آرهوس، دومین شهر بزرگ دانمارک، یکی دیگر از مراکز مهم استارتاپی کشور است. این شهر با جمعیت ۱.۲ میلیون نفر، به‌عنوان دومین اکوسیستم استارتاپی برتر دانمارک شناخته می‌شود. آرهوس به دلیل داشتن بندر بین‌المللی و ارتباطات قوی با شرکت‌های بزرگی نظیر IBM، Lego و Uber، مکانی جذاب برای توسعه استارتاپ‌ها به شمار می‌رود. استارتاپ‌های این شهر بیشتر در زمینه‌های نرم‌افزار، بیوتکنولوژی، بازاریابی دیجیتال، تجارت الکترونیک و شبکه‌های اجتماعی فعال هستند. از استارتاپ‌های معروف این شهر عبارت‌اند از: ViaBill، OpenTeleHealth و Partisia.

  • اودنسه (Odense)

اودنسه، با تمرکز بر رباتیک و اتوماسیون صنعتی، سومین شهر مهم استارتاپی در دانمارک است. این شهر به دلیل وجود مراکز تحقیقاتی پیشرفته و زیرساخت‌های دیجیتال قوی، مکانی مناسب برای استارتاپ‌های فناوری سلامت، سخت‌افزار و بیوتکنولوژی است. از استارتاپ‌های برجسته اودنسه می‌توان به Blue Ocean Robotics، On Robot و Radiobotics اشاره کرد.

  • آلبورگ (Aalborg)

آلبورگ چهارمین اکوسیستم استارتاپی دانمارک است. این شهر در زمینه‌های نرم‌افزار، حمل‌ونقل و سلامت بیشترین استارتاپ‌ها را دارد. است؛ همچنین نیروی زیرساخت‌های قوی و نیروی کار ماهری در این شهر وجود دارند. استارتاپ‌های مهم این شهر AskCody، DIGURA، Liftra و DigiShares هستند.

  • اسبیارگ  (Esbjerg)

اسبیارگ به عنوان یکی از شهرهای مهم صنعتی و بندری دانمارک شناخته می‌شود. این شهر به دلیل موقعیت استراتژیک خود برای استارتاپ‌های فعال در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، حمل و نقل دریایی و فناوری‌های زیست‌محیطی مناسب است. استارتاپ‌های برجسته این شهر شامل Semco Maritime و Esvagt می‌شوند.

شرایط تمدید اقامت در دانمارک از طریق ویزای استارتاپ دانمارک و اعتبار آن

ویزای استارتاپ دانمارک در ابتدا برای مدت ۲ سال صادر می‌شود. در این مدت باید بتوانید کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنید و به موفقیت نسبی برسانید؛ به‌علاوه باید نشان دهید به اهداف تجاری‌تان نزدیک شدید و کسب‌وکارتان پتانسیل رشد دارد. این امر شامل ارائه گزارشات مالی و عملکردی، اثبات ایجاد اشتغال و درآمدزایی و نشان دادن پایداری و توانایی رشد کسب‌وکار است. درصورت اثبات این موارد، اقامت شما برای یک دوره ۳ ساله دیگر نیز تمدید خواهد شد.

توجه داشته باشید، حداکثر ۳ ماه قبل از انقضای تاریخ اعتبار ویزای استارتاپی فعلی‌تان فرصت دارید، باید برای درخواست تمدید اقامت‌ اقدام کنید؛ در غیر این صورت نمی‌توانید در دانمارک بمانید. در نهایت شما بعد از ۵ سال زندگی و کار در این کشور می‌توانید برای اقامت دائم دانمارک اقدام کنید.

نحوه تبدیل ویزای استارت‌آپ دانمارک به اقامت دائم دانمارک

نحوه تبدیل ویزای استارت‌آپ دانمارک به اقامت دائم دانمارک به شرح زیر است:

  • اقامت مستمر در دانمارک:

برای تبدیل ویزای استارتاپ به اقامت دائم، باید به‌طور مستمر حداقل ۵ سال در دانمارک اقامت داشته باشید. این اقامت باید قانونی و براساس شرایط ویزای استارت‌آپ باشد.

  • ادامه فعالیت استارت‌آپ:

کسب‌وکار استارتاپی که براساس آن ویزای اولیه برای شما صادر شده است، باید به طور موفقیت‌آمیز ادامه داشته باشد؛ همچنین اید نشان دهید که استارتاپ شما در ۵ سال متوالی توانسته به طور پایدار فعال باشد، ایجاد اشتغال کند و به اقتصاد دانمارک کمک کرده است.

  • مدارک مالی و اثبات توانایی مالی:

باید توانایی مالی خود را برای تامین هزینه‌های زندگی خود و خانواده‌تان در دانمارک ارائه دهید. این مورد شامل ارائه مدارک مالی مثل صورت‌حساب‌های بانکی و گزارشات مالی استارتاپ می‌شود.

  • آشنایی با زبان و فرهنگ دانمارک:

یکی از شرایط تبدیل ویزای استارتاپ به اقامت دائم، آشنایی با زبان دانمارکی و فرهنگ این کشور است. شما باید نشان دهید که در مدت زمان اقامت خود در دانمارک، در دوره‌های آموزشی زبان دانمارکی شرکت کرده و در سطح قابل‌قبولی با زبان و فرهنگ دانمارکی آشنا شده‌اید.

  • عدم سوابق کیفری:

باید گواهی عدم سوءپیشینه از کشور محل اقامت قبلی و از دانمارک ارائه دهید. داشتن سوابق کیفری می‌تواند مانعی برای تبدیل ویزای استارتاپی به اقامت دائم باشد.

  • بیمه درمانی:

برای دریافت اقامت دائم دانمارک باید بیمه درمانی معتبر داشته باشید که در مدت اقامت شما در دانمارک خذمات درمانی‌تان را پوشش دهد.

  • مدارک اقامتی:

 برای اخذ اقامت دائم دانمارک ازطریق استارتاپ باید مدارک اقامتی خود نظیر قرارداد اجاره یا مدارک مالکیت خانه را ارائه دهید.

  • درخواست رسمی برای اقامت دائم:

پس از ۵ سال اقامت مستمر در دانمارک ازطریق استارتاپ و برآورده کردن شرایط ذکر شده در بالا، می‌توانید درخواست رسمی خود را برای اقامت دائم به مقامات مهاجرتی دانمارک ارائه دهید. این درخواست شامل تمامی مدارک مرتبط و پرداخت هزینه‌های مربوطه می‌شود.

همراهی خانواده ازطریق ویزای استارتاپ دانمارک

شما از ابتدای مهاجرت به دانمارک ازطریق استارتاپ، می‌توانید خانواده‌تان را همراه خود ببرید. با وارد شدن به دانمارک، همسر شما می‌تواند شغل تمام‌وقت داشته باشد و فرزندان‌تان هم می‌توانند به‌صورت رایگان در این کشور تحصیل کنند.

مدت زمان اخذ ویزای استارتاپ دانمارک

به‌طور متوسط نگارش و آماده‌سازی طرح و پروژه تجاری شما، ۲ تا ۳ ماه طول می‌کشد؛ همچنین این طرح باید به زبان دانمارکی و یا انگلیسی باشد. دیگر بخش‌های فرآیند شامل ارائه درخواست و بررسی آن، جواز حضور در دانمارک، انجام امور بیومتریک، دریافت ID و دریافت ویزا هم حدود ۳ ماه زمان نیاز دارد. پس در کل مدت زمان انجام این پروسه ۵ تا ۶ ماه خواهد بود.

توجه داشته باشید برای دریافت ویزای استارتاپی دانمارک، باید در گام اول بیزینس‌پلن خود را ارائه دید تا موردتایید قرار بگیرد. پردازش و ارزیابی این مرحله معمولا حدود ۶ هفته زمان می‌برد؛ پس از این‌که طرح شما توسط آژانس SIRI، بررسی شد و موردتایید (حدود ۱ ماه) قرار گرفت، باید درخواست دریافت ویزا را ارسال کنید تا نتیجه آن به اطلاع شما برس و درصورت تایید ویزا برای شما صادر شود.

همراهی استارتاپ فور ویزا برای اخذ ویزای استارتاپ دانمارک

اگر قصد دارید از طریق ویزای استارتاپ به دانمارک مهاجرت کنید، تیم استارتاپ فور ویزا در تمام مراحل از طراحی بیزینس‌پلن گرفته تا ارتقا طرح‌های تجاری نوآورانه، همراه شما خواهد بود؛ فقط توجه داشته باشید مالیات در دانمارک در حالت عادی حدود ۵۶% درنظر گرفته می‌شود و در شرایطی حتی ممکن است به ۷۰% برسد و این حجم از مالیات برای اغلب کارآفرینان، مناسب نیست.

تمکن مالی مورد نیاز برای اخذ ویزای استارتاپی دانمارک به‌اضافه سرمایه موردنیاز برای راه‌اندازی کسب‌وکارتان، احتمال دارد از ۱۰۰ هزار یورو هم بیشتر شود؛ از این رو اگر این میزان سرمایه را نمی‌توانید تامین کنید، بهتر است به روش‌های دیگر مهاجرت به دانمارک یا اخذ ویزای استاتارپی دیگر کشورها فکر کنید. اگر شرایط خود را با کارشناسان مجرب ما درمیان بگذارید، ما در سریع‌ترین راه و مناسب‌ترین روش را به شما معرفی خواهید کرد.

سوالات متداول

ویزای استارتاپ دانمارک چیست؟

ویزای استارتاپ دانمارک یک برنامه مهاجرتی برای کارآفرینان غیراروپایی است که به آن‌ها اجازه می‌دهد کسب‌وکار نوآورانه خود را در این کشور راه‌اندازی کنند و توسعه دهند. این ویزا به مدت ۲ سال اعتبار دارد و قابل تمدید است.

شرایط لازم برای دریافت ویزای استارتاپ دانمارک چیست؟

برای دریافت ویزای استارتاپ دانمارک، باید یک طرح کسب‌وکار نوآورانه و قابل‌توسعه ارائه دهید، توانایی مالی خود را اثبات کنید، نقش فعالی در مدیریت کسب‌وکار داشته باشید و مدارک هویتی و بیومتریک را ارائه دهید.

هزینه درخواست ویزای استارتاپ دانمارک چقدر است؟

هزینه مربوط به صدور و دریافت ویزای استارتاپ دانمارک در سال 2024 برابر با 2 هزار و ۱۱۰ کرون دانمارک (حدود 255 یورو) است.

اعتبار اولیه ویزای استارتاپ دانمارک چقدر است؟

ویزای استارتاپ دانمارک در ابتدا ۲ ساله صادر می‌شود. پس از این مدت، در صورت موفقیت کسب‌وکار و رعایت شرایط این ویزا، می‌تواند برای ۳ سال دیگر تمدید شود.

آیا می‌توانم بعد از دریافت ویزای استارتاپ دانمارک اقامت دائم بگیرم؟

بله، پس از ۳ سال اقامت مستمر در دانمارک و موفقیت در کسب‌وکار استارتاپی‌تان، می‌توانید برای اقامت دائم دانمارک اقدام کنید.

چه مدارکی برای تمدید ویزای استارتاپ دانمارک لازم است؟

برای تمدید ویزای استارتاپ دانمارک، شما باید مدارکی نظیر گزارشات مالی، مدارک مربوط به ایجاد اشتغال و مدارک اثبات توانایی مالی را به اداره کسب‌وکار دانمارک (SIRI) ارائه دهید؛ همچنین، باید نشان دهید که کسب‌وکار نوآورانه‌تان درحال رشد و توسعه است.

آیا متقاضی باید مدرک زبان دانمارکی ارائه دهد؟

برای دریافت ویزای استارتاپ دانمارک به ارائه مدرک زبان دانمارکی نیازی ندارید؛ اما برای تبدیل این ویزا به اقامت دائم، باید نشان دهید که در دوره‌های آموزشی زبان دانمارکی شرکت کرده‌اید و به سطح مناسبی از زبان و فرهنگ دانمارکی آشنایی پیدا کرده‌اید.

آیا می‌توان ازطریق ویزای استارتاپ دانمارک اعضای خانواده‌ با متقضای همراه شوند؟

بله، با ویزای استارتاپ دانمارک، همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال شما می‌توانند در دانمارک همراه شما باشند. برای این منظور باید توانایی مالی خود را برای تأمین هزینه‌های زندگی آن‌ها نیز اثبات کنید.

آیا متقاضی می‌تواند شغل دیگری همزمان با استارتاپ خود داشته باشد؟

خیر، یکی از شرایط ویزای استارتاپ دانمارک این است که شما باید به طور کامل بر کسب‌وکار خود تمرکز کنید و نمی‌توانید شغل دیگری داشته باشید.

چه شهرهایی برای راه‌اندازی استارتاپ در دانمارک مناسب‌ترند؟

برخی از بهترین شهرهای دانمارک برای راه‌اندازی استارتاپ عبارت‌اند از: کپنهاگ، آرهوس، اودنسه، آلبورگ و اسبیارگ. این شهرها دارای اکوسیستم‌های قوی استارتاپی و امکانات مناسب برای کارآفرینان هستند.

پیمایش به بالا